המנהלים: bozeman, erezronen, swym, omerkot
InterAl כתב:אין מה להעביר תקציב מדינה כל עוד משבר הקורונה לא נגמר. אף מדינה לא עמדה בתקציב שלה בשנה האחרונה, ולכן העברת תקציב רק תגדיל הוצאות, תגדיל את הגירעון ותכביד על המשק. אין בזה הגיון. חוץ מזה, הממשלה הטובה ביותר היא ממשלת מעבר, בדיוק בגלל שהיא ממשלת שיתוק. ממשלת שיתוק לא יכולה להעביר חוקים מזיקים באותה קלות כמו ממשלה עם רוב בכנסת. הלוואי שתהיה ממשלת מעבר לנצח (אפילו אם גנץ יעמוד בראשה).
Laskin כתב:Shlomix כתב:כאמור, בן אדם אחד דופק מדינה שלמה.
שיעזוב אותנו כבר.
בכל מקרה גם אם נגיע לתרחיש הזה, ברור שגנץ לא ישאר ראש ממשלת מעבר לאורך זמן. אבל לפחות זה ישחרר סופית את האחיזה של ביבי בכיסא ואולי יאפשר הקמת ממשלה חדשה וטיפה יותר שפויה.
תגדיר "יותר שפויה"... בלי ביבי כעקרון מה שיקרה זה ממשלת ימין, ימנית יותר ממה שביבי יכול כרגע להרכיב.
משמע - ליכוד, חרדים, סער, בנט, סמוטריץ'... מה ההבדל הגדול בין זה לבין מה שכרגע לכאורה יכול לקרות?
InterAl כתב:כן, למעט ה״קופסאות״ ההוצאות ברוב המשרדים לא גדלו. אם היה תקציב, הן היו גודלות. מאוד פשוט.
InterAl כתב:להחליט כמה כסף לפוצץ ואז לפזר בלי הבחנה זה פחות או יותר ההגדרה של stimulus package, הרציונל הכלכלי לזה הוא ״אפקט המכפיל הקיינסיאני״. עושים את זה בארה״ב, באירופה ובעצם בכל העולם כבר עשרות שנים כדי להתגבר על משברים כלכליים.
InterAl כתב:להחליט כמה כסף לפוצץ ואז לפזר בלי הבחנה זה פחות או יותר ההגדרה של stimulus package, הרציונל הכלכלי לזה הוא ״אפקט המכפיל הקיינסיאני״. עושים את זה בארה״ב, באירופה ובעצם בכל העולם כבר עשרות שנים כדי להתגבר על משברים כלכליים.
InterAl כתב:לא, אפקט המכפיל הקיינסיאני אמור לעבוד בדיוק במצב של פיזור חסר הבחנה. ״כסף מהליקופטרים״ כמו שקרא לזה מילטון פרידמן.
בנוגע לשאר הדברים, הם נכונים גם לארה״ב ומדינות אחרות. ישראל לא המציאה שום דבר.
InterAl כתב:זה כן יישום העיקרון הקיינסיאני (ספציפית אפקט המכפיל). מובן שהפוליטיקאים לא מממשים את תורת קיינס במלואה אלא רק את מה שנוח להם.
לגבי התקציב, הוא גדל כמעט תמיד, בכל שנה, למעט שנים יוצאות דופן (למשל 2004/5, כשנתניהו היה שר אוצר). כך שבפועל, כן, כשהממשלה מתכננת תקציב היא מתכננת להגדיל הוצאות, על אף שיש גירעון.
InterAl כתב:לא, אפקט המכפיל הקיינסיאני אמור לעבוד בדיוק במצב של פיזור חסר הבחנה. ״כסף מהליקופטרים״ כמו שקרא לזה מילטון פרידמן.
בנוגע לשאר הדברים, הם נכונים גם לארה״ב ומדינות אחרות. ישראל לא המציאה שום דבר.
DrKeo כתב:InterAl כתב:לא, אפקט המכפיל הקיינסיאני אמור לעבוד בדיוק במצב של פיזור חסר הבחנה. ״כסף מהליקופטרים״ כמו שקרא לזה מילטון פרידמן.
בנוגע לשאר הדברים, הם נכונים גם לארה״ב ומדינות אחרות. ישראל לא המציאה שום דבר.
לא, זה לא נכון כשהכסף מגיע במקום שהבן אדם יעבוד. כשהבן אדם יושב בבית במקום לעבוד כשהוא יכול לעבוד אז יש אפקט הפוך, אתה מפסיד מכל הכיוונים.
sharonbn כתב:InterAl כתב:זה כן יישום העיקרון הקיינסיאני (ספציפית אפקט המכפיל). מובן שהפוליטיקאים לא מממשים את תורת קיינס במלואה אלא רק את מה שנוח להם.
לגבי התקציב, הוא גדל כמעט תמיד, בכל שנה, למעט שנים יוצאות דופן (למשל 2004/5, כשנתניהו היה שר אוצר). כך שבפועל, כן, כשהממשלה מתכננת תקציב היא מתכננת להגדיל הוצאות, על אף שיש גירעון.
וגם הכנסות המדינה גדלות כמעט תמיד, בכל שנה.
אני לא מבין, אתה חושב שאפשר ורצוי לנהל מדינה ללא תכנון תקציב?
אתה חושב שהרעיון של תכנון תקציב הוא רע? או רק כשמדובר במדינה? עסק פרטי גם צריך להתנהל ללא תקציב? בן אדם פרטי גם צריך להתנהל ללא תקציב?
בפועל, יש הרבה עסקים ואנשים שלא ממש יודעים איך לנהל תקציב בצורה טובה.
אז בגלל מה שקורה בפועל זה לא נכון בכלל שעסקים ואנשים ינהלו תקציב?
glass man כתב:בתור ימני. "איזון של בגץ" נשמע לי כמעט היטלרי. וכן אני יודע שהשופטים מוטים חזק שמאלה אבל אני עדיין מעדיף את זה מ"התערבות של פוליטיקאים" במערכת המשפט.
sharonbn כתב:עם כל הכבוד לחוליים של מערכת המשפט (ואינני טוען שאין כאלה) והאיזון של גון של בג"ץ, יכול להיות שיש דברים יותר דחופים?
אולי במקום לפול על המחלוקות אפשר להחליט שמקדמים נושאים שיש עליהם קונצנזוס? שאולי יותר דחופים? למשל לדאוג להחזיר את העובדים שבחל"ת לעבודה? למשל להעביר תקציב מדינה? לחזק את מערכת הבריאות? להחזיר את מערכת החינוך לתפקוד מלא? לטפל במערכת התחב"צ?
חסר נושאים בעייתיים בארץ שכל מה שנשאר זה מערכת המשפט?
InterAl כתב:DrKeo כתב:InterAl כתב:לא, אפקט המכפיל הקיינסיאני אמור לעבוד בדיוק במצב של פיזור חסר הבחנה. ״כסף מהליקופטרים״ כמו שקרא לזה מילטון פרידמן.
בנוגע לשאר הדברים, הם נכונים גם לארה״ב ומדינות אחרות. ישראל לא המציאה שום דבר.
לא, זה לא נכון כשהכסף מגיע במקום שהבן אדם יעבוד. כשהבן אדם יושב בבית במקום לעבוד כשהוא יכול לעבוד אז יש אפקט הפוך, אתה מפסיד מכל הכיוונים.
זה נקרא דמי אבטלה, זה לא stimulus ״חסר אבחנה״. דמי אבטלה הם מאוד מובחנים. בכל מקרה, כל הטיעונים שלך נכונים גם למדינות אחרות. שוב, ישראל לא המציאה כלום.
Laskin כתב:glass man כתב:בתור ימני. "איזון של בגץ" נשמע לי כמעט היטלרי. וכן אני יודע שהשופטים מוטים חזק שמאלה אבל אני עדיין מעדיף את זה מ"התערבות של פוליטיקאים" במערכת המשפט.
אז בעצם מדינת ישראל, עד המהפכה של אהרון ברק הייתה ״היטלרית״? וארה״ב כיום ״היטלרית״ בגלל שנציגי הסנאט/נבחרים בוחרים שופטים? איזה שטויות.
InterAl כתב:״תכנון תקציב״ הוא מבחינתי מכבסת מילים ל״עושק הציבור״. לפחות כל עוד שהתקציב גדל ולא קטן. וזה כמעט תמיד המצב.
הכנסות המדינה גדלות כמעט תמיד? נכון. אבל גם הגירעון (האבסולוטי) גדל כל שנה. גם ע״פ קיינס, בשנות שגשוג המדינה צריכה לקצץ בהוצאות ולהיות בעודף תקציבי. תזכיר לי באיזו שנה היינו בעודף תקציבי? למעשה אין כמעט מדינה בעולם שנמצאת בעודף תקציבי, זה דבר נדיר ביותר. ולכן, כל עוד המדינה לא מתנהלת באחריות כלכלית, כל ״תכנון התקציב״ שלה שווה לתחת. עדיף כבר שיפעלו על תקציב 1/12 לנצח.
DrKeo כתב:InterAl כתב:DrKeo כתב:InterAl כתב:לא, אפקט המכפיל הקיינסיאני אמור לעבוד בדיוק במצב של פיזור חסר הבחנה. ״כסף מהליקופטרים״ כמו שקרא לזה מילטון פרידמן.
בנוגע לשאר הדברים, הם נכונים גם לארה״ב ומדינות אחרות. ישראל לא המציאה שום דבר.
לא, זה לא נכון כשהכסף מגיע במקום שהבן אדם יעבוד. כשהבן אדם יושב בבית במקום לעבוד כשהוא יכול לעבוד אז יש אפקט הפוך, אתה מפסיד מכל הכיוונים.
זה נקרא דמי אבטלה, זה לא stimulus ״חסר אבחנה״. דמי אבטלה הם מאוד מובחנים. בכל מקרה, כל הטיעונים שלך נכונים גם למדינות אחרות. שוב, ישראל לא המציאה כלום.
זאת דוגמה אחת ספציפית שהיא מליארדים מאותם 100 מליארד מדוברים של אדון כ"ץ. דמי חל"ת שכאלה אמורים להיות מעברים דרך המעסיק, לא כמו בישראל שמעבירים ישירות לעובד. ככה כשהעסק חוזר לפעול, המעסיק מחזיר את העובד לעבודה במקם שהעובד יסרב ויתפנן בבית כמו שקורה בישראל היום. אני לא יודע כמה מאותם 100 מליארד נופלים לקטגוריה שלך של סימיולס חסר אבחנה, אבל כנראה שכמה עשרות מליארדים, וההתנהלות איתם הייתה פזיזה ובזויה.
sharonbn כתב:InterAl כתב:״תכנון תקציב״ הוא מבחינתי מכבסת מילים ל״עושק הציבור״. לפחות כל עוד שהתקציב גדל ולא קטן. וזה כמעט תמיד המצב.
הכנסות המדינה גדלות כמעט תמיד? נכון. אבל גם הגירעון (האבסולוטי) גדל כל שנה. גם ע״פ קיינס, בשנות שגשוג המדינה צריכה לקצץ בהוצאות ולהיות בעודף תקציבי. תזכיר לי באיזו שנה היינו בעודף תקציבי? למעשה אין כמעט מדינה בעולם שנמצאת בעודף תקציבי, זה דבר נדיר ביותר. ולכן, כל עוד המדינה לא מתנהלת באחריות כלכלית, כל ״תכנון התקציב״ שלה שווה לתחת. עדיף כבר שיפעלו על תקציב 1/12 לנצח.
זה פשוט לא נכון
״תכנון תקציב״ נועד גם כדי שהממשלה תוכל לממש את התכניות שלה וגם כדי לטפל בהתפתחות ושינויים שקורים.
לדוגמה: בעקבות ההתקפות של חמאס והארגוני טרור הפלסטימנים, אובחנה עליה בתופעות של חרדה אצל ילדים בישובי עוטף עזה
המדינה רוצה לעזור לילדים להתגבר ולהחלים.
בשביל זה צריך להקים מנהלת שתוביל את הפרויקט: לקבל הצעות ממומחים, להכין ולהוציא מכרזים לעסקים, לפקח על הביצוע. ולבדוק שיש תוצאות
כל זה דורש כמובן תקציב. אבל אין הקצאה לבלת"ם כזה בתקציב המשכי
דוגמה נוספת:
הממשלה מעוניינת לחזק את האוכלוסיה היהודית בגליל. במשרד הכלכלה מעוניינים להכריז על כל הגליל כאיזור פיתוח א. גם זה דורש הוספה של סעיף חדש בתכנון התקציב. אבל אין תכנון אז איך אפשר?
בכלל איך הממשלה יכולה לתכנן יוזמות כלשהן אם היא לא יכולה לתכנן בשבילן תקציב?
InterAl כתב:יופי, אותו דבר קורה גם בארה״ב. וגם בישראל בעל העסק יכול לקרוא לך חזרה לעבודה ולהלשין לביטוח לאומי אם סירבת, והקצבה שלך תישלל. שוב, בדיוק כמו בארה״ב.
InterAl כתב:sharonbn כתב:InterAl כתב:״תכנון תקציב״ הוא מבחינתי מכבסת מילים ל״עושק הציבור״. לפחות כל עוד שהתקציב גדל ולא קטן. וזה כמעט תמיד המצב.
הכנסות המדינה גדלות כמעט תמיד? נכון. אבל גם הגירעון (האבסולוטי) גדל כל שנה. גם ע״פ קיינס, בשנות שגשוג המדינה צריכה לקצץ בהוצאות ולהיות בעודף תקציבי. תזכיר לי באיזו שנה היינו בעודף תקציבי? למעשה אין כמעט מדינה בעולם שנמצאת בעודף תקציבי, זה דבר נדיר ביותר. ולכן, כל עוד המדינה לא מתנהלת באחריות כלכלית, כל ״תכנון התקציב״ שלה שווה לתחת. עדיף כבר שיפעלו על תקציב 1/12 לנצח.
זה פשוט לא נכון
״תכנון תקציב״ נועד גם כדי שהממשלה תוכל לממש את התכניות שלה וגם כדי לטפל בהתפתחות ושינויים שקורים.
לדוגמה: בעקבות ההתקפות של חמאס והארגוני טרור הפלסטימנים, אובחנה עליה בתופעות של חרדה אצל ילדים בישובי עוטף עזה
המדינה רוצה לעזור לילדים להתגבר ולהחלים.
בשביל זה צריך להקים מנהלת שתוביל את הפרויקט: לקבל הצעות ממומחים, להכין ולהוציא מכרזים לעסקים, לפקח על הביצוע. ולבדוק שיש תוצאות
כל זה דורש כמובן תקציב. אבל אין הקצאה לבלת"ם כזה בתקציב המשכי
דוגמה נוספת:
הממשלה מעוניינת לחזק את האוכלוסיה היהודית בגליל. במשרד הכלכלה מעוניינים להכריז על כל הגליל כאיזור פיתוח א. גם זה דורש הוספה של סעיף חדש בתכנון התקציב. אבל אין תכנון אז איך אפשר?
בכלל איך הממשלה יכולה לתכנן יוזמות כלשהן אם היא לא יכולה לתכנן בשבילן תקציב?
איזה משפט שרשמתי קודם הוא ״פשוט לא נכון״? תהיה ספציפי.
הדוגמאות שהבאת הן בדיוק דוגמאות להרחבה בהוצאות המדינה, כלומר בדיוק מה שהמדינה לא צריכה לעשות. תירוצים תמיד יש, זה ברור. ״עידוד״/״שיפור״/״חיזוק״ מגזר ״מוחלש״ כזה או אחר... אין סוף להיקף הצרכים ומס׳ הנזקקים שרוצים לקבל מימון ציבורי. זאת בדיוק הנקודה, אם רוצים לרסן את הוצאות הממשלה, צריך לחתוך בכל אלה, גם אם זה נשמע אכזרי (וזה לא, האכזריות היא לא כלפי הנזקקים אלא כלפי משלם המיסים שמשועבד לקולקטיב). חייבים לחתוך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים